czwartek, 21 listopada 2013

Rozwiązywanie problemów

Nie tak dawno pisałem, że jednym z nierozwiązanych problemów w moim nowo tworzonym akwarium jest hałas, zarówno ten od spadającej wody w kominie jak i ten od pompy obiegowej. Otóż chyba udało mi się to rozwiązać.

Jak uciszyć komin?

W kominie mogą występować 2 źródła hałasu:
  1. spadająca woda przelewająca się przez grzebień z akwarium
  2. wpadająca woda do rury odpływowej
W moim przypadku należało wyeliminować tylko to pierwsze źródło ale tak na prawdę rozwiązanie w obu przypadkach jest takie samo. Chodzi o to aby tak podnieść poziom wody w kominie, aby
  • rura odpływowa była całkowicie zanurzona
  • żeby poziom wody w kominie był możliwie bliski poziomowi wody w akwarium 
Ja ustawiłem poziom wody tak aby różnica w stosunku do tafli wody w akwarium była około 2 cm, w ten sposób spływ wody przez grzebień jest niemalże bezszelestny. Poziom wody reguluje się za pomocą pompy powrotu (jeśli możemy) i przepustowością spływu (zwykle za pomocą zaworu kulowego). Jeśli rozwiązanie to prowadzi do częściowego przelewania się wody poprzez rewizję (co znów może stać się źródłem hałasu) to wystarczy tą rewizję przyciąć pod skosem co powinno wymusić spływ wody po ściance rury. Końce rury spływu i rewizji powinny być w sumpie zatopione w wodzie.


Jak widać na obrazku powyżej, do wody w kominie wrzuciłem jeszcze około 1,5 litra tzw. Kaldnes, czyli plastikowych lekkich kształtek. Unoszą się one na wodzie i są mieszane jej ruchem. Ich zadaniem jest zwiększenie powierzchni na której mogą osiadać się bakterie. Żeby Kaldnes nie wpadały do rur spływu czy rewizji, zrobiłem z siatki plastikowej takie zabezpieczenie.



Sprawa głośnej pompy jeszcze nie jest w pełni rozwiązana ale jest już znacznie lepiej. Na chwilę obecną pomogły dwie rzeczy
  1. postawienie pompy na gąbce, tak aby nie dotykała ścian sumpa
  2. wstawienie fragmentów rur gumowych w obieg powrotu wody
Wiem, że ta gąbka pod pompą to rozwiązanie tylko chwilowe. Taka gąbka w dalszej perspektywie może stać się przyczyną wielu problemów z niechcianym amoniakiem czy azotanami. Mam kilka pomysłów co z tym zrobić ale może o tym później jak już je sprawdzę.



Wczoraj dodałem do akwarium bakterie z odżywką w końcu mają już gdzie zamieszkać (2 litry siporaxu, 2 litry bioballi, 3 litry kaldnes)
  • BioDigest Prodibio
  • Bioptim Prodibio
i w najbliższą sobotę planuję zakupić pierwszą dziką skałę :) już nie mogę się doczekać.

Póki co w akwarium niewiele jest jeszcze życia, choć chyba na wrzuconych muszlach oraz na silikonie przy szybach pojawiły się już jakieś glony czy coś (woda ciągle się klaruje jeszcze, z każdym dniem jest bardziej przejrzysta).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz